Oldalak

2014. február 5., szerda

Sütőtök-krémleves

Egy időben nem rajongtam a levesekért, a sütőtökért meg amúgy sem - nem akarom ismételgetni magam - azonban mindenek eljön az ideje. Így a leveseké és közöttük a sütőtök-krémlevesé is. Ilyenkor a piacon sok helyen kínálnak feldarabolt sütőtököt, több fajtát is. Így pattant ki a fejemből az ötlet, hogy kipróbálom a krémlevest is. Amolyan "egy életem, egy halálom" módon. Rögtönözve. Rendben. Megnéztem pár recept-oldalt, de egészen egyiket sem tudtam magaménak érezni.




Személyes sütőtök-krémlevesem                                                  


Hozzávalók:
1/2 kg kanadai (orange) sonkatök
1 szál sárgarépa
1 szál petrezselyemgyökér
1 dl tejszín
fűszerek (1 késhegynyi gyömbérpor, 1 tk. currypor)
víz
olívaolaj
1 marék tökmag
ízlés szerint: parmezán típusú sajt (a tálaláshoz)

Elkészítés:
A tököt meghámoztam, felkockáztam, a répát és gyökeret szintén. Kb. 2 l-es edényben - annyi vízzel, ami éppen ellepi - feltettem főni. Sót csak akkor tettem bele, amikor már forrt. Ez a mennyiség 15 perc alatt megpuhul. Közben a tökmagot szárazon megpirítom és előkészítem a fűszereket, tejszínt.

A megfőtt zöldségeket egy botmixer segítségével összeturmixoltam, hozzáadtam a gyömbért és a curryt, és egy kis sót. Végül vékony sugárban az 1-2 evőkanál olívát és a tejszínt. Forrásig hevítettem - de nem forraltam - majd kissé lehűtve tálaltam. A tetejére kevés pirított tökmagot szórtam, és meghintettem a sajttal. Vagy sajtos pirítós szeleteket is adhatok mellé. 

Ízletes lett nagyon, dicsérték a gyerekek - hát már nem kicsik, felnőttek - így gyorsan le is írtuk a receptet az utókor számára :)

(illusztráció, majd lesz saját kép is)


Tanulságok:
Bár a sütőtökkel való próbálkozás az első, de a krémleveseket egyébként nagyon szeretem. Kitűnően vezetik be az étkezést, de egy kis pirítóssal, finom meglepetésekkel tálalva, akár egy könnyű ebéd is lehet belőle, ami egy kis desszerttel megtoldhatunk. Egy krémleves sosem unalmas, ha kitalálunk hozzá apró ötleteket, amitől sokkal többet nyújtanak, mint amit elsőre várnánk tőlük. 

Tippek:
A krémlevest nem kell szükségszerűen sűríteni. Sokkal jobban megőrzi a zöldségek eredeti ízeit, értékeit, ha nagyobb mennyiséget használunk fel a zöldségekből és mellőzük a liszt vagy keményítő hozzáadását. Nagyjából szabályként követhetjük, hogy a jó krémleveshez annyi vizet használjunk fel, hogy az éppen ellepje a felaprított alapanyagokat. Kicsi vagy közepes kockákra, szeletekre vágjuk a zöldségeket, semmiképpen ne reszeljük, vagy daráljuk, így is gyorsan megpuhulnak. Nem kell túl sokáig főzni, hiszen többségükben nyersen is fogyaszthatók! 

A fűszereket - egy kevés só kivételével - csak a turmixolásnál adagoljuk, és az olíva (bármilyen hidegen sajtolt olajjal helyettesíthető) meg a tejszín is ekkor kerüljön bele. Ezután már nem főzzük-forraljuk a levest, csak éppen forrásig hevítjük.

Ha teljesen vegán módon szeretnénk készíteni, elhagyható belőle a tejszín, és a sajt sem szükségszerű, illetve helyettesítsük növényi tejszínnel, és sajttal.










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése